شماره ركورد كنفرانس
3742
عنوان مقاله
تاثير مديريت بهينه كودي بر انباشتگي نيترات در سيب زميني كشت شده در استان اصفهان
عنوان به زبان ديگر
Effect of Plant Nutrition Management on Nitrate Accumulation in Potato grown in Isfahan
پديدآورندگان
هفت برادران شيرين دانشجوي دكتري شيمي و حاصلخيزي خاك دانشگاه تربيت مدرس تهران , خوشگفتارمنش اميرحسين استاد حاصلخيزي و تغذيه گياه دانشگاه صعتي اصفهان , ملكوتي محمدجعفر استاد بازنشسته حاصلخيزي خاك و تغذيه گياه دانشگاه تربيت مدرس تهران
تعداد صفحه
6
كليدواژه
نيترات , سيبزميني , مديريت بهينه كودي
سال انتشار
1396
عنوان كنفرانس
پانزدهمين كنگره ملي علوم خاك ايران
زبان مدرك
فارسي
چكيده فارسي
سبزيجات منبع اصلي نيترات هستند به طوري كه 80% متوسط جذب روزانه نيترات را كه ناشي از مصرف بي رويه و نامتعادل كودهاي شيميايي است، تشكيل مي دهند. با توجه به نگراني هاي اخير درباره آلودگي محصولات كشاورزي به نيترات، اين مطالعه با هدف بررسي انباشتگي نيترات در غده سيب زميني در استان اصفهان، مقايسه آن با حد مجاز و تاثير مديريت بهينه كودي بر كاهش انباشتگي نيترات غده انجام شد. غلظت نيترات در نمونه هاي سيب زميني كشت شده در استان اصفهان، به روش دي آزو تعيين شد. در دو مزرعه كه غلظت نيترات بالاتر از حد مجاز 60 ميلي گرم بر كيلوگرم وزن تر بود، مديريت بهينه كودي اعمال شد و غلظت نيترات در هر تيمار تعيين شد. نتايج نشان داد در همه شهرستان ها به جز مناطقي از دو شهرستان چادگان و بويين و مياندشت، غلظت نيترات در محدوده مجاز بود و مديريت بهينه كودي غلظت نيترات را به ترتيب تا 43 و 7/85 درصد كاهش داد.
كشور
ايران
لينک به اين مدرک