• شماره ركورد كنفرانس
    4038
  • عنوان مقاله

    بررسي فساد و تخلفات اداري در دستگاه هاي دولتي ايران

  • پديدآورندگان

    لطفي ويدا دانشجوي كارشناسي ارشد حقوق عمومي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان ،شغل دانشجو.

  • تعداد صفحه
    13
  • كليدواژه
    فساد , اداري , جامعه , ايران.
  • سال انتشار
    1395
  • عنوان كنفرانس
    سومين همايش ملي بستر فساد مالي و اداري در نظام حقوقي ايران با رويكرد اصلاح و توسعه نظام حقوقي
  • زبان مدرك
    فارسي
  • چكيده فارسي
    موضوع اين مقاله بررسي فساد و تخلفات اداري در دستگاه هاي دولتي ايران مي باشد. فساد به معناي شكستن يا نقض كردن است كه در امور اجتماعي و امور سياسي و دولتي را تحت تأثير خود قرار مي دهد و همواره آثار مخرب را به دنبال خود خواهد گذاشت. پس فساد مي تواند به معناي تباهي، ستم، ظلم، زيان و يا مال كسي را گرفتن باشد راجع به فساد در اكثر كشورهاي دنيا بحث و تبادل نظر شده است و دانشمندان و انديشمندان گوناگوني راجع به اين بحث نظرياتي را ارائه كرده اند در واقع فساد جرياني است كه موازين اخلاقي در جامعه را به تباهي و نابودي مي كشاند و بايد به اين امر توجه ويژه شود. در اين مقاله در طي دو فصل معين گردآوري شده است در فصل اول به تشريح مفهوم فساد و در فصل دوم به عوامل ايجاد فساد مي پردازد. نتيجه اي را كه ضمن اين مقاله پس از بررسي ها مي توان مطرح نمود اين است كه كوچك كردن و محدود كردن حوزه يك دولت و كشور مي تواند از عامل مثبتي تلقي شود در جهت كاهش جرايم و مفاسد اجتماعي و ديگر اينكه ميزان وقوع جرم و جرايم در همه ي كشورها به يك شكل و يكسان نخواهد بود زيرا در كشور هاي در حال توسعه اي مانند ايران بررسي وجود مفاسد اداري و اجتماعي نشان مي دهد كه زمينه مستعد براي وقوع جرم و مفاسد بسيار بيشتر از كشورهاي توسعه يافته است به همين خاطر بايد برنامه ريزي دقيق ومنسجم تري براي اصلاح و كارآمدي و توسعه و همچنين رفع مفاسد انديشيده شود.
  • كشور
    ايران