شماره ركورد
1317491
عنوان مقاله
بررسي تأثير تمرين پيلاتس و مصرف ويتامين D بر كيفيت زندگي و سلامت روان مردان داراي اضافه وزن
پديد آورندگان
فضل الله زاده ، نونا دانشگاه آزاد اسلامي واحد قائمشهر - دانشكده علوم انساني - گروه تربيت بدني و علوم ورزشي , حبيبيان ، معصومه دانشگاه آزاد اسلامي واحد قائمشهر - دانشكده علوم انساني - گروه تربيت بدني و علوم ورزشي , عسكري ، بابي سان دانشگاه آزاد اسلامي واحد قائمشهر - دانشكده علوم انساني - گروه تربيت بدني و علوم ورزشي
از صفحه
200
تا صفحه
213
كليدواژه
سلامت روان , اضافه وزن , پيلاتس , كيفيت زندگي , ويتامين D
چكيده فارسي
زمينه و هدف براساس شواهد، كمبود ويتامينD و افزايش وزن با اختلال در بهزيستي جسمي و رواني همراه ميباشند. هدف از مطالعه حاضر بررسي تأثير مداخلههاي تمرين پيلاتس و مصرف ويتامينD بر كيفيت زندگي و سلامت روان مردان داراي اضافه وزن بود. مواد و روش ها اين مطالعه كارآزمايي باليني بـا طرح پيش و پسآزمون انجام شد. در ابتدا 50 مرد داراي اضافه وزن به روش نمونهگيري دردسترس انتخاب، سپس بهطور تصادفي به 4 گروه شامل كنترل، تمرين، ويتامين D و تركيبي تقسيم شدند. گروههاي تمرين و تركيبي، 8 هفته تمرين پيلاتس با شدت 50-75 درصد ضربان قلب ذخيره، 3 جلسه در هفته انجام دادند. گروههاي ويتامينD و تركيبي، 50000 واحد ويتامين D در هفته و بهمدت 8 هفته دريافت كردند. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامههاي كيفيت زندگي (SF-36) و سلامت عمومي (GHQ) بوده است. براي تحليل دادهها از آزمونهاي تيزوجي، آنواي يكطرفه و كروسكال واليس استفاده شد (0/05 P). ملاحظات اخلاقي اين مطالعه با كد IR.IAU.BABOL.REC.1398.088 در كميته پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل ثبت شده است. يافته ها وضعيت ويتامين D در آزمودنيها پايينتر از حد نرمال بود (كمتر از 30نانوگرم/ميلي ليتر). 8 هفته تمرين پيلاتس، مصرف ويتامينD و مداخله تركيبي با بهبود كيفيت زندگي(بهترتيب 10/57، 9/26 و 15/75 درصد) و افزايش سلامت روان (بهترتيب 12/66، 10/72 و 17/90 درصد) همراه بود، اما شيوه متمركز بر مداخله تركيبي تأثير بيشتري بر بهبود كيفيت زندگي (0/001 P) و سلامت روان (0/001 P)، در مقايسه با 2 مداخله ديگر داشت. نتيجه گيري براساس يافتهها، به نظر ميرسد هريك از مداخلههاي تمرين پيلاتس، مصرف ويتامينD و تركيبي مي وانند منجر به بهبود كيفيت زندگي و سلامت روان در افراد داراي اضافه وزن با سطوح پايين ويتامينD شوند، اما مداخله تركيبي با اثربخشي بيشتري بر اين متغيرها همراه ميباشد.
عنوان نشريه
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
عنوان نشريه
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
لينک به اين مدرک