• شماره ركورد
    1349396
  • عنوان مقاله

    اثرات انواع رژيم‌هاي غذايي كم‌كربوهيدرات بر پيامدهاي ديابت بارداري: يك مرور نظام‌مند

  • پديد آورندگان

    پسند ، محمدجواد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي - دانشكده علوم تغذيه و صنايع غذايي - كميته تحقيقات دانشجويي , اسلاميان ، غزاله دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي - دانشكده علوم تغذيه و صنايع غذايي، انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور - گروه تغذيه سلولي مولكولي , نورا ، پرديس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي - دانشكده علوم تغذيه و صنايع غذايي - كميته تحقيقات دانشجويي , اكبرزاده ، ناديا دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي - دانشكده علوم تغذيه و صنايع غذايي - كميته تحقيقات دانشجويي , ساداتي‌نژاد ، مسعود دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي - دانشكده علوم تغذيه و صنايع غذايي - كميته تحقيقات دانشجويي

  • از صفحه
    101
  • تا صفحه
    117
  • كليدواژه
    ديابت بارداري , رژيم كم‌كربوهيدرات , محدوديت كربوهيدرات , مقاومت به انسولين , هيپرگليسمي
  • چكيده فارسي
    مقدمه: ديابت بارداري، يكي از شايع‌ترين عوارض بارداري است كه پيامدهاي منفي براي مادر باردار و جنين به‌دنبال دارد. يك استراتژي درماني مهم، تغيير رژيم غذايي است. مطالعه حاضر با هدف تعيين اثرات انواع رژيم‌هاي غذايي كم‌كربوهيدرات بر پيامدهاي ديابت بارداري انجام شد. روش‌كار: در اين مطالعه مرور نظام‌مند، كليد واژه‌هاي رژيم كم‌كربوهيدرات، محدوديت كربوهيدرات، رژيم كتوژنيك، ديابت بارداري، هيپرگليسمي، عدم تحمل گلوكز، مقاومت به انسولين و كارآزمايي باليني در پايگاه‌هاي اطلاعاتي Medline، PubMed، Embase، Science Direct، Magiran، ISD، ISC و Cochrane به زبان‌هاي فارسي و انگليسي تا مارچ 2023 مورد جستجو قرار گرفت. يافته ها: در اين مطالعه مرور نظام‌مند، 7 مطالعه بررسي شد. برخي مطالعات نشان دادند محدوديت كربوهيدرات مي‌تواند اثرات مفيدي بر پيامدهاي متابوليك، كنترل گليسمي، نياز كمتر به انسولين درماني، روش زايمان و وزن جنين داشته باشد. رژيم‌هاي كم‌كربوهيدرات منجر به كتونمي در مادران باردار نشد، اما در برخي مطالعات، پيروي از اين رژيم غذايي، تعداد زناني كه به انسولين نياز داشتند را كاهش نداد و هيچ تفاوتي بين گروه‌ها از نظر دوز انسولين يا زمان شروع درمان با آن پيدا نشد و نتايج بارداري مشابهي را به‌همراه داشت. نتيجه گيري: پيروي از رژيم غذايي كم‌كربوهيدرات (حدود 40%) در مبتلايان به ديابت بارداري، مي‌تواند اثرات مفيدي بر برخي پيامدهاي متابوليك، روش زايمان، وزن و سلامت جنين داشته باشد و منجر به كتونمي نمي‌شود. البته تناقض در يافته‌هاي مطالعات به‌دليل ميزان و نوع كربوهيدرات وجود دارد. انجام مطالعات بيشتر با طراحي كارآزمايي باليني با درصدهاي متفاوت كربوهيدرات و حجم نمونه بالاتر پيشنهاد مي‌شود.
  • عنوان نشريه
    زنان و مامايي و نازايي ايران
  • عنوان نشريه
    زنان و مامايي و نازايي ايران