Title of article
Effects of Oat and Wheat Cereals on Endothelial Responses
Author/Authors
David L. Katz، نويسنده , , Haq Nawaz، نويسنده , , Josette Boukhalil، نويسنده , , Wendy Chan، نويسنده , , Ramin Ahmadi، نويسنده , , Vanessa Giannamore، نويسنده , , Philip M. Sarrel، نويسنده ,
Issue Information
روزنامه با شماره پیاپی سال 2001
Pages
9
From page
476
To page
484
Abstract
Background. This study was undertaken to determine the effects of month-long whole grain oat and wheat cereal supplementation on endothelial function following a fatty meal as measured by brachial artery reactivity studies.
Methods. Fifty healthy adult subjects underwent brachial artery reactivity studies before and after a high-fat meal along with α-tocopherol (vitamin E), oats, or a comparable bowl of wheat cereal and were again tested after the high-fat meal following month-long supplementation with oat or wheat cereal in a random crossover with interim washout.
Results. In the acute phase, the fatty meal attenuated the hyperemic brachial artery flow response when administered concurrently with wheat cereal (−13.4%; P = 0.02), whereas hyperemic flow was maintained by concurrent administration of either oatmeal or α-tocopherol. Following month-long supplementation, postprandial peak flow (wheat +3.88 ± 5.62%; oat −10.78 ± 7.15%), and peak diameter (wheat −1.40 ± 0.96%; oat −0.86 ± 0.88%) did not differ from preprandial values. Oat and wheat treatments did not differ when directly compared.
Conclusions. Month-long, daily supplementation with either whole-grain oat or wheat cereal may prevent postprandial impairment of vascular reactivity in response to a high-fat meal.
Keywords
whole grains , soluble fiber , endothelial function.
Journal title
Preventive Medicine
Serial Year
2001
Journal title
Preventive Medicine
Record number
803451
Link To Document