• شماره ركورد كنفرانس
    5232
  • عنوان مقاله

    آگاه سازي دانش آموزان و والدين آن ها از اثرات ابتلاي زودهنگام كودكان و نوجوانان به فضاي مجازي

  • پديدآورندگان

    بابكي زينب asoor1983@gmail.com دبيرستان شهيد خسروي , قاسم زاده زهرا ghasemzadeh2010@gmail.com دانشگاه تهران , دبيدي بهنميري عسكري askari_dabidi@yahoo.com شهرداري بهنمير

  • تعداد صفحه
    11
  • كليدواژه
    دانش آموزان , والدين , آموزش مجازي , آسيب هاي فضاي مجازي
  • سال انتشار
    1400
  • عنوان كنفرانس
    ششمين كنفرانس ملي رويكردهاي نوين در آموزش و پژوهش
  • زبان مدرك
    فارسي
  • چكيده فارسي
    اينترنت، از تازه ترين دستاوردهاي بشر و آخرين عضو خانواده تكنولوژي است كه حدود چهل سال است قدم به زندگي انسان گذاشته، و در عرصه هاي مختلف نقش آفريني مي كند. به كاربستن اين پديدۀ تاحدودي نوظهورِعصر حاضر، مثل تمامي پديده هاي نو، همواره با بايد و نبايدهايي همراه است. اين بايد و نبايدها، در هر كشوري، با توجه به نوع اعتقادات فرهنگي و ديني آن كشور و بسته به سياست هاي حاكميتي، متفاوت مي باشد. شايد تا چند صباح پيش، دغدغۀ والدين، پرسه زدن بيش از حد فرزندان در اينترنت و به خصوص فضاهاي اجتماعي مجازي بود كه بخش عمدۀ اوقات فراغت آن ها را در اختيار گرفته بود و حتّي پا را از زمان فراغت فراتر گذاشته و زمان هايي كه كودك يا نوجوانان به تحصيل و يا در جمع خانواده بودن، اختصاص مي داد، را تحت تاثير قرار داده بود. اكنون، اما با شيوع ويروس كوويد 19، و اثراتي كه بر تمام شئون حيات بشر گذاشته؛ از جمله بر ساخت آموزش، اين آسيب و تهديد هميشگي، عيان تر و بيش از پيش موجب نگراني خانواده ها شده است. حالا كه دانش آموزان، از سن پايين، ناچار هستند براي آموزش از راه دور، از تلفن همراه و تبلت استفاده كنند، بيشتر از گذشته در معرض آسيب هاي ناشي از وابستگي بيش از حد به تلفن همراه، اينترنت و فضاي مجازي قرار مي گيرند. در اين پژوهش با انجام نظرسنجي از دانش‏آموزان و والدين و تحليل نتايج آن، والدين و دانش آموزان را با مزايا و معايب استفاده از فضاي مجازي آشنا ساخته و پيشنهاداتي جهت اصلاح و مديريت استفاده از اين فضا به خانواده ها ارائه داديم.
  • كشور
    ايران