• شماره ركورد
    1321248
  • عنوان مقاله

    چرايي تداوم دولت درمانده در منطقه منا از بهار عربي تا كرونا ويروس

  • پديد آورندگان

    سعيدي راد ، آرش دانشگاه يزد , اسماعيلي ، مجتبي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز - واحد تهران مركز , اله اكبري بنده قرائي ، علي محمد موسسه امام كاظم (ع)

  • از صفحه
    43
  • تا صفحه
    64
  • كليدواژه
    منا , بهار عربي , كرونا ويروس , دولت درمانده , ورشكستگي
  • چكيده فارسي
    منطقه منا (خاورميانه و شمال آفريقا) از سال 2011 تا كنون (2021) به طرز باور نكردني با مشكلات فراتر از درگيري، تنش، چالش و رقابت رو به رو است و تحليل‌هاي متعددي از اين بزنگاه يا چرخه رذيلت منتشر شده است؛ اما هيچ كدام از آن‌ها به طور همزمان به چالش‌هاي پيش آمده از دو موج بهار عربي و كرونا ويروس كه نقش غيرقابل انكاري در بحران‌ها را داشته‌اند، مورد بررسي قرار گرفته نشده است. بر همين اساس پژوهش كنوني به دنبال بررسي اين مسئله است: كشورهاي كه درگير دو موج بهار عربي و كرونا ويروس شده‌اند، چگونه در مسير دولت‌هاي در مانده، ضعيف و ورشكسته باقي مانده‌اند و چه مسيري را طي خواهند كرد؟ روش تحقيق در اين پژوهش توصيفي-تحليلي و گردآوري اطلاعات آن كتابخانه‌اي، اسنادي و اينترنتي مي‌باشد. نتيجه كلي مقاله نشان مي‌دهد، بسياري از كشورهاي منطقه كه درگير دو موج بيداري و كرونا ويروس شده‌اند به دليل برطرف نكردن معضلات داخلي در حوزه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و نظامي همچنان در مسير دولت ضعيف، درمانده و ورشكسته قرار دارند. چرا كه آن‌ها در حوزه اقتصادي، بهداشتي، اجتماعي و... نتوانسته‌اند پيشرفت كافي داشته باشند و همچنان فساد و ناكارآمدي در آن‌ها مشهود است كه احتمالاً تا دهه يا دهه‌هاي آينده شاهد اثرات منفي به صورت كم و بيش در آن‌ها خواهيم بود.
  • عنوان نشريه
    مطالعات بين المللي
  • عنوان نشريه
    مطالعات بين المللي