• شماره ركورد
    1379980
  • عنوان مقاله

    تاثير مداخلات آموزش سواد غذا و تغذيه بر دانش تغذيه اي و عوامل موثر از آن در كودكان و نوجوانان منطقه خاور ميانه و شمال آفريقا: يك مطالعه مروري نظام مند

  • پديد آورندگان

    نامخواه ، زهرا دانشگاه علوم پزشكي مشهد - دانشكده پزشكي - گروه تغذيه , فاطمي ، فاطمه دانشگاه علوم پزشكي مشهد - دانشكده پزشكي - گروه تغذيه , گلداني مقدم ، فاطمه دانشگاه علوم پزشكي مشهد - دانشكده بهداشت - گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت , پيمان ، نوشين دانشگاه علوم پزشكي مشهد - دانشكده بهداشت - گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت

  • از صفحه
    379
  • تا صفحه
    388
  • كليدواژه
    دريافت غذايي , سواد غذا و تغذيه , مداخله , كودكان , نوجوانان , خاورميانه و شمال آفريقا
  • چكيده فارسي
    مقدمه: كودكان و نوجوانان در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا (MENA) گروه هدف حياتي براي مداخلات تغذيه اي هستند. اين گروه به خصوص در مقابل انتخاب هاي غذايي ضعيف، آسيب پذير است و ممكن است تأثيرات طولاني مدتي بر رشد و سلامت كلي آنها داشته باشد. هدف از انجام اين مطالعه، تعيين تاثير مداخلاتي است كه در خصوص سواد غذا و تغذيه بر انتخاب هاي غذايي كودكان و نوجوانان در حوزه MENA انجام شده است. مواد و روش كار: اين مرور نظام مند بر اساس دستورالعمل PRISMA انجام شد. جستجو با استفاده از كلماتي چون food consumption، nutrition literacy، Middle East and North Africa و مترادف هاي انگليسي آنها، در پايگاه‌هاي PubMed، Scopus  و Web of Science تا ارديبهشت ۱۴۰۲ صورت گرفت. ۲۵۷ مقاله مورد بررسي قرار گرفت. بدين صورت كه پس از حذف مقالات تكراري، عناوين و چكيده‌ها و در ادامه متن كامل و توضيح جامع روش كار با توجه به معيارهاي ورود و خروج، بررسي و اطلاعات مربوط براي هر مقاله ثبت شد. در نهايت، ۱۰ مقاله انتخاب و بررسي شد.يافته ها: مقالات ارائه شده در اين مجموعه، نشان داده اند كه مداخلات دانش تغذيه مي توانند تأثير مثبتي بر بهبود نتايج مرتبط با تغذيه و مبارزه با مسائل بهداشتي مرتبط با تغذيه داشته باشند. اين مقالات چندين موضوع مشترك را مورد بحث قرار مي دهند كه عبارتند از: بهبود دانش تغذيه و افزايش آگاهي از مزايا و معايب مختلف انواع غذاها، تغييرات مثبت در رفتارهاي غذايي، كمبود مواد مغذي، مديريت وزن و تركيب بدن، نقش چارچوب هاي نظري، و اثربخشي مداخلات مبتني بر مدرسه.نتيجه گيري: اين مجموعه از مقالات، نشان مي دهند كه آموزش تغذيه چگونه مي تواند به بهبود مصرف غذا و وزن كمك كند. پيشنهاد مي شود كه مداخلات آتي بايد بر بستر مدارس و خانواده ها و با استفاده از مدل هاي تغيير رفتار انجام شود تا تأثير آن ها را براي بهبود سلامت تغذيه اي كودكان و نوجوانان منطقه منا افزايش دهند.
  • عنوان نشريه
    پايش
  • عنوان نشريه
    پايش