• شماره ركورد
    753966
  • عنوان مقاله

    بررسي اثر مصرف شكلات تلخ بر پروفايل ليپيدي، آپوليپوپروتيين B، آپوليپوپروتيين A-1و التهاب در بيماران مبتلا به ديابت نوع 2: كارآزمايي باليني تصادفي

  • عنوان فرعي
    The effects of dark chocolate on lipid profile, apo-lipoprotein A-1, apo-lipoprotein B and inflammation in type-2 diabetic patients: A randomized clinical trial
  • پديد آورندگان

    حقيقت، ندا نويسنده N, Haghighat , رستمي، علي نويسنده كارشناس ارشد تغذيه، دانشكده تغذيه و رژيم شناسي، دانشگاه علوم پزشكي تهران، تهران، ايران , , اقتصادي، شهريار نويسنده نويسنده مسيول: استاد گروه تغذيه، دانشكده تغذيه و رژيم شناسي، دانشگاه علوم پزشكي تهران، تهران، ايران، پست الكترونيكي: eghtesadi@tums.ac.ir , , شيدفر، فرزاد نويسنده استاد گروه تغذيه، دانشكده تغذيه و رژيم شناسي، دانشگاه علوم پزشكي تهران، تهران، ايران , , حيدري، ايرج نويسنده استاديار، مركز تحقيقات غدد (فيروزگر)، انستيتو غدد درون ريز و متابوليسم، دانشگاه علوم پزشكي تهران , , فاطمه حسيني، آغا نويسنده گروه آمار و رياضي دانشكده مديريت و اطلا ع رساني پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران Fatemeh Hosseini, A

  • اطلاعات موجودي
    فصلنامه سال 1392 شماره 29
  • رتبه نشريه
    علمي پژوهشي
  • تعداد صفحه
    10
  • از صفحه
    21
  • تا صفحه
    30
  • كليدواژه
    ديابت نوع 2 , پروفايل ليپيدي , شكلات تلخ , وضعيت التهابي , آپوليپوپروتيين‌ها
  • چكيده فارسي
    سابقه و هدف: شكلات تلخ به علت اثرات حفاظتي در بيماري‌هاي قلبي عروقي توجه محققان را به خود جلب كرده است. اين مطالعه با هدف تعيين اثرات 8 هفته مصرف شكلات تلخ بر پروفايل ليپيدي، آپوليپوپروتيين B، آپوليپوپروتيين A-1 و hs-CRPدر بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 انجام شد. مواد و روشها: در اين كارآزمايي باليني 69 بيمار مبتلا به ديابت نوع2 به طور تصادفي به دو گروه (مداخله و كنترل) تقسيم شدند. گروه مداخله (32=n) روزانه 25 گرم شكلات تلخ (mg/day 450 پلي‌فنل) و گروه كنترل (28=n) همان ميزان شكلات سفيد دريافت كردند. نمونه‌هاي خون در ابتدا و بعد از 8 هفته مداخله جمع‌آوري شد و سطوح hs-CRP، كلسترول تام، LDL-C، HDL-C، TG و آپوليپوپروتيين A-1 ، آپوليپوپروتيين B خون اندازه‌گيري شد. در ابتدا و انتهاي مطالعه، فشار خون، وضعيت تن‌سنجي، سطوح فعاليت بدني و دريافت مواد غذايي برآورد و بين دو گروه مقايسه شد. يافتهها: در گروه شكلات تلخ، ميزان TGبه طرز چشمگيري در مقايسه با گروه كنترل كمتر بود (007/0p=) .در مقايسه با ابتداي مطالعه در گروه شكلات تلخ ميزان آپوليپوپروتيين A-1 (045/0p =) افزايش و مقدار آپوليپوپروتيين B (01/0p =) وhs-CRP (005/0p =) سرم كاهش يافت. در ميزان غلظت كلسترول تام،LDL-C ، HDL-C سرم در هر دو گروه نسبت به ابتداي مطالعه و بين دو گروه، تفاوت معني‌داري مشاهده نشد. نتيجه گيري: شكلات تلخ غني از پلي‌فنل hs-CRP،TG ، آپوليپوپروتيين B، آپوليپوپروتيين A-1 را در بيماران ديابتي بهبود مي‌بخشد اما بر كلسترول تام، LDL-C، HDL-C اثري نشان نداشت. واژگان كليدي: شكلات تلخ، پروفايل ليپيدي، وضعيت التهابي، آپوليپوپروتيين‌ها، ديابت نوع 2
  • چكيده لاتين
    Background and objective: Dark chocolate has received the attention of researchers due to its cardiovascular protective effects. The purpose of this study was to determine the effects of 8 weeks consumption of dark chocolate on the lipid profile, apo-lipoprotein A-1 (Apo A1), apo-lipoprotein B (Apo B), and hs-CRP in type-2 diabetic patients. Materials and methods: This clinical trial was conducted on 69 diabetic patients randomly assigned to one of two (intervention and control) groups. The intervention (n=32) and control (n=28) groups received daily, for 8 weeks, 25 gr dark chocolate (containing 450mg polyphenols) and a similar amount of white chocolate, respectively. At the beginning and at the end of the period, blood samples were collected to measure total cholesterol, LDL-c, HDL-c, TG, Apo A1, Apo B, and hs-CRP. In addition, anthropometric measurements were made and data were gathered on physical activity, blood pressure and food intake and compared between the 2 groups Results: The intervention brought about statistically significant reductions in the blood levels of TG (p=0.007), apo-lipoprotein A-1 (p=0.045), apo-lipoprotein B (p=0.01) and hs-CRP (p=0.005).There were no significant differences in either group with regard to serum total cholesterol, LDL-c or HDL-c levels at the end of the period; neither were observed any intergroup differences. Conclusion: The findings suggest that polyphenol-rich dark chocolate may have desirable effects on the blood triglyceride, apo-lipoproteins A-1 and B and hs-CRP levels in diabetic patients, with no effect on the lipid profile. Keywords: Dark chocolate, Lipid profile, Inflammation, Apolipoprotein, Type-2 diabetes
  • سال انتشار
    1392
  • عنوان نشريه
    علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران
  • عنوان نشريه
    علوم تغذيه و صنايع غذايي ايران
  • اطلاعات موجودي
    فصلنامه با شماره پیاپی 29 سال 1392
  • كلمات كليدي
    #تست#آزمون###امتحان